Prenumerera på vårt nyhetsbrev för att ta del av erbjudanden och nyheter från Skrivskolan!

Konsten att berätta – 4 fördelar med storytelling

Alla berättelser börjar inte med "det var en gång". Varje dag är vi omgivna av berättelser – oavsett om det är en bok vi läser, en rolig historia som en kompis berättar, eller en reklamfilm som fångar vår uppmärksamhet. 

För företag handlar storytelling om att använda berättelser för att förmedla budskap och stärka varumärket. I den här artikeln kommer vi att berätta om fördelarna med storytelling och ge dig några tips på hur du kan forma ditt företags narrativ.  

Det var en gång ett företag…

Har du någon pryl som du inte vill slänga, trots att du aldrig använder den? Kan det vara för att den bär på en historia som gör den speciell? Ibland är det inte prylens värde i sig, utan känslan och minnet den väcker. Så kan det fungera med produkter och varumärken också. Kanske inte helt och hållet, men till viss del. 

Du kanske känner igen historien om hur Ingvar Kamprad, som sexåring i 30-talets Småland, cyklade runt och sålde tändstickor – för att sedan växa upp och grunda Ikea? Det är just sådana berättelser som gör att varumärken blir mer än bara produkter – de blir något vi bryr oss om och minns. 

Varför storytelling?

Narrativ är inte bara intressanta, utan även effektiva. Här kommer fyra fördelar med storytelling:

1. Berättelser fastnar i minnet

Du kommer förmodligen bättre ihåg en beskrivning av något eller någon i en spännande historia än i en med mycket detaljerade beskrivningar. 

2. Berättelser gör företag mer levande 

Ett narrativ har förmågan att göra företag mer attraktiva och mänskliga. Det underlättar för kunder att skapa en relation till företaget.

3. Berättelser väcker känslor 

Även om en produkt i sig inte skapar några större känslosvall, kan en historia locka fram känslor. Eftersom många köp grundas på just känslor, kan storytelling bidra till att locka nya kunder.

4. Berättelser sprids vidare

Så länge vi människor har haft talförmåga har vi också berättat historier. En stark berättelse har stor chans att delas vidare till andra och kan färdas långt på egen hand

Tre tips på hur du når din målgrupp med storytelling

  1. Förstå din målgrupp. Vad är intressant och mindre intressant? Berättelsen måste vara äkta och ärlig, men du kan välja att lyfta fram aspekter olika mycket eller lite beroende på var målgruppens intresse ligger. 
  2. Ha en unik vinkel. Visa vad som gör att ditt företag sticker ut ur mängden.
  3. Fokusera på människor och krydda med färger, former och andra konkreta element som gör att vi lätt förstår och minns. 

Snipp, snapp, snut, så var sagan...

Storytelling kan vara ett mycket effektivt verktyg för att väcka känslor och skapa relationer. Det är bara ett av många ämnen vi gillar att prata om på våra workshops och föreläsningar. Vill du ta reda på mer om hur storytelling kan stärka ditt företag? Boka en workshop med Skrivskolan! 

Close

50% Complete

Two Step

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.